Monday, May 29, 2017

Day & Night یا شب و روز در دوربین مداربسته چیست؟

قابلیت Day & Night یا شب و روز به دسته ای از تدابیر برای عملکرد بهتر دوربین های مداربسته در طول روز و شب گفته می شود.

تدابیر مرتبط با Day & Night چه هستند؟

  • دید در شب IR: مهمترین قابلیت مرتبط با Day & Night دید در شب IR یا مادون قرمز است. دید در شب مادون قرمز کمک می کند دوربین در  طول شب و در محیطهایی با نور صفر هم به گرفتن تصویر ادامه دهد. از آنجا که در طول روز دوربین معمولا نور کافی برای گرفتن تصویر را دارد، در این مدت برای صرفه جویی در انرژی LEDهای مادون قرمز دوربین خاموش هستند. با کاهش نور محیط از سطحی استاندارد سنسور نور دوربین فرمان روشن شدن LEDهای مادون قرمز دوربین را می دهد.
  • فیلتر IR: فیلتر IR یا مادون قرمز نوعی فیلتر نوری است که از عبور نور مادون قرمز جلوگیری می کند. در دوربین های مداربسته معمولا چیپ تصویر را نحوی می سازند که حساسیت خوبی به نور IR داشته باشد، از این طریق در طول شب و با فعال شدن چراغ های IR دوربین تصویر خوبی ایجاد کند. این موضوع البته مشکلاتی را در طول روز ایجاد می کند. از آنجا که در طول روز هم نور مادون قرمز زیادی در محیط وجود دارد دوربین با جذب آن، دچار اختلال در رنگ می شود. برای رفع این مشکل در طول روز از یک فیلتر IR بر روی لنز دوربین استفاده می شود. با رسیدن شب، سنسور نور به طور همزمان فیلتر IR را برداشته و چراغهای IR را روشن می کند.
  • سیاه و سفید شدن تصویر: نور مادون قرمز فاقد رنگ است (در واقع بازه رنگ هایی مرئی را نشان نمی دهد) پس در صورتی که دوربین با روشن چراغ های IRR همچنان سعی کند تصویر رنگی بسازد، تصویر اصلا رنگ مناسبی نخواهد داشت. از طرف دیگر دوربین ها معمولا عملکرد بهتری از نظر کاهش نویز در تصویر سیاه و سفید دارند، پس با سیاه و سفید شدن تصویر میزان نویز تصویر هم (که به علت تقویت الکترونیکی یا AGC ایجاد شده) کاهش می یابد.

دوربین های هایک ویژن از کدام یک از این روش ها در عملکرد Day & Night استفاده می کنند؟

بیشتر دوربین های عادی هایک ویژن از هر سه روش گفته شده به صورت همزمان استفاده می کنند. دوربین های پیشرفته تر هایک ویژن تدابیر پیشرفته تری هم برای مبارزه با کاهش کیفیت تصویر در طول شب دارند.

No comments:

Post a Comment